GEOMETRIE, SBÍHAVOST, ODKLON, ZÁKLON KOL
Pomocí přesné, moderní 3D tecnolologii s CCD kamerami Vám změříme,případně seřídíme přesnost geometrie náprav vozidla. Zjistíme stav seřízení jednotlivých částí přední a zadní nápravy vozu. Kontrolu provádíme na profesionálním laserovém zařízení firmy John Bean. Jedná se moderní zařízení s indikací naměřených hodnot pomocí digitálních ukazatelů na obrazovce PC včetně prostorové 3D grafiky. Naměřené hodnoty jsou porovnávány s hodnotami dodanými výrobci vozidel pro jednotlivé typy a jsou zákazníkovi uloženy do naší databáze pro pozdější porovnání a zkvalitnění dalších měření.
Správné seřízení geometrie vozidla zvýší životnost pneumatik, zlepší jízdní komfort, sníží opotřebení podvozku, sníží spotřebu pohonných hmot a zvýší celkovou bezpečnost provozu.
Geometrie John Bean Visualiner Prism
- Měření rozchodu, odklonu, diferenčního úhlu os, stopy, sbíhavosti, střední polohy volantu, sklonu os
- Měření v jízdním stavu
- Měření nejnovější generace disků, velikosti disků až 22"
- Přesnost měření 0,01 stupně
Proč a kdy měřit?
- úspora pneumatik 15-50%
- úspora PHM 4-20%
- zvýšení bezpečnosti provozu
- zvýšení jízdního komfortu
- doporučené měření 1x ročně
- při nerovnoměrném sjíždění kol
- po mechanickém nárazu podvozku
- po opravách podvozku
Sbíhavost kol
V automobilovém inženýrství se jako sbíhavost kol označuje symetrický úhel, který svírají podélné osy kol vozidla. Sbíhavost je jedním z parametrů geometrie nápravy a je důležitá pro kinematiku a chování vozu. To může být v kontrastu s řízením, které má antisymetrický úhel, tedy obě kola se natáčejí vpravo nebo vlevo, zhruba rovnoběžně. Kladná sbíhavost (někdy jen sbíhavost) znamená, že přední část kol směřuje k podélné ose vozidla. O zápornou sbíhavost (též rozbíhavost) jde v případě, že přední část kol směřuje od osy vozidla. Sbíhavost lze měřit v délkových jednotkách na přední straně pneumatiky nebo jako úhlovou odchylku.
U vozidel s poháněnou zadní nápravou poskytuje zvětšená sbíhavost předních kol (tj. přední části předních kol jsou u sebe blíže než zadní části těchto kol) větší stabilitu při jízdě v přímém směru, a to na úkor určitého zhoršení odezvy na povely od řízení. Dochází též k poněkud většímu opotřebení dezénu pneumatik, protože se tyto odvalují mírně stranou. U vozů s pohonem přední nápravy je situace trochu složitější.
Sbíhavost je u sériových automobilů vždy nastavitelná, přestože záklon rejdového čepu a odklon kola často nastavitelné nejsou. Nastavování geometrie náprav, které obecně zahrnuje všechny tři parametry, tedy pak znamená jen nastavování sbíhavosti. Ve většině případů, i u vozidel s nastavitelným záklonem a odklonem, je potřeba nastavovat pouze sbíhavost.
Důležitou věcí je, že správné nastavení sbíhavosti pro přímou jízdu vozidla nebude vhodné v zatáčce, protože vnitřní kolo musí zatáčet po menším poloměru než kolo vnější. Ke kompenzaci tohoto problému je mechanismus řízení typicky navrhován tak, že ve větší či menší míře odpovídá Ackermannově geometrii řízení, samozřejmě v úpravě pro konkrétní vozidlo.
Je potřeba zmínit, že lidé, kteří se rozhodnou změnit statickou výšku vozidla (ať už nahoru nebo dolů), by měli také správně nastavit geometrii náprav. Častým omylem je, že odklon kola zvyšuje opotřebení pneumatik, ale ve skutečnosti je příspěvek odklonu k opotřebení pneumatiky viditelný až na konci života pneumatiky.
FAQ
Co je to geometrie geometrie osobních vozů?
Jak často je třeba provést změření geometrie náprav?
-
Je třeba cca 1x ročně zkontrolovat geometrii náprav, jinak vždy po opravách nápravy, např. řízení, výměny tlumičů pérování, ložisek kol, ramen apod.
Kdo vám může změřit a zkontrolovat sbíhavost?
Proč je důležité mít seřízenou sbíhavost?
Vysvětlení termínů geometrie a sbíhavost.